မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃ ခုႏွစ္၊ ဘီစီ ၅၈၈ ခုႏွစ္ ၀ါဆိုလျပည့္ေန႔ ညေနခ်မ္းတြင္ ဗာရာဏသီျပည္ မိဂဒါ၀ုန္ေတာအုပ္အတြင္းမွာ ေဂါတမဘုရားရွင္က ပဥၥ၀ဂၢီငါးဦးကို တရားဦး ေဟာေတာ္မူတဲ့ အထိမ္းအမွတ္ေန႔ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေန႔မွာ ေဟာၾကားေတာ္မူခဲ့တဲ့ တရားေတာ္ကေတာ့ သတၱ၀ါတို႔၏ ဉာဏ္ပညာ မ်က္လံုးတြင္ ကိေလသာတိမ္သလႅာ ဖံုးလႊမ္းေနေသာေၾကာင့္ အဆက္မျပတ္ အၿမဲျဖစ္ေနေသာ္လည္း မသိၾကသည့္ အမွန္တရားအား စတင္ေဖာ္ထုတ္ သိျမင္ေစခဲ့တဲ့ ဓမၼစကၠပ၀တၱနသုတ္ေတာ္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ တရားေတာ္မွာ အႏွစ္သာရအားျဖင့္ အခ်က္ ၃ ခ်က္ ပါ၀င္ပါတယ္။ (၁) ေရွာင္ရန္ အစြန္းႏွစ္ပါး၊ (၂) က်င့္ႀကံရန္ အလယ္လမ္း၊ (၃) ထိုးထြင္းသိျမင္ရန္ သစၥာေလးပါးတို႔ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
စိတ္ဓါတ္၊ အက်င့္ႏွင့္ အသိကို ပ်က္စီးေစေသာ ေရွာင္ရန္ အစြန္းႏွစ္ပါး - The Two Extremes to Avoid
* ကာမဂုဏ္မ်ားႏွင့္ေပ်ာ္ပါးျခင္းဟူေသာ အစြန္းေရာက္အက်င့္မ်ား (Sensual indulgence)
* မိမိကိုယ္ကို ႏွိပ္စက္ညႇည္းပန္းျခင္းဟူေသာ အစြန္းေရာက္အက်င့္မ်ား (Self-mortification)
လိုက္နာက်င့္သံုးရန္ မဇၩိမပဋိပဒါအလယ္လမ္း - Buddha’s Middle Way – The Path of Moderation
* ကိုယ္ႏႈတ္ႏွစ္ပါးအား လြန္က်ဴးမႈမရွိေအာင္ထိန္းေသာ ကိုယ္ႏႈတ္စည္းကမ္း - သီလ (Moral Conduct)
* စိတ္ေသာင္းက်န္းမႈ၊ လြန္က်ဴးမႈ၊ ျပစ္မွားမႈတို႔အား ထိန္းသည့္ စိတ္စည္းကမ္း - သမာဓိ (Concentration)
* စိတ္အတြင္းပိုင္းအထိ အျမစ္တြယ္ကပ္ေနေသာ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးမ်ား ေဆးေၾကာသန္႔စင္သည့္နည္းလမ္း - ပညာ (Wisdom) ဟူေသာ အႏွစ္သာရ သံုးခုႏွင့္ နည္းလမ္း ရွစ္ခု ပါ၀င္ေပသည္။
ထိုးထြင္းသိျမင္ရန္ သစၥာအမွန္တရားေလးပါး - The Four Noble Truths
(၁) ခႏၶာငါးပါး၊ ႐ုပ္နာမ္ႏွစ္ပါးသည္ ဆင္းရဲျခင္းအမွန္ - ဒုကၡသစၥာ (Life Means Suffering)
ခႏၶာ၏ ျဖစ္ျခင္း၊ အိုမင္းရင့္ေရာ္ျခင္း၊ ေဖာက္ျပန္ျခင္း၊ ႏွိပ္စက္ျခင္း၊ အလိုမျပည့္ျခင္း၊ ခ်စ္ေသာသူႏွင့္ ကြဲကြာရျခင္း၊ မုန္းေသာသူႏွင့္ လက္တြဲရျခင္းစသည္တို႔သည္ ႐ုပ္နာမ္တို႔၏ ဆင္းရဲတတ္သည့္ သဘာ၀အမွန္ျဖစ္သည္။
Birth, aging, illness, death, sorrow, lamentation, pain, grief, despair, not to get what one wants, union with whatis dispeasing, separation from what is pleasing are the life’s true natures of suffering.
(၂) တဏွာသည္ ဆင္းရဲေၾကာင္းအမွန္ - သမုဒယသစၥာ (Origin of Suffering is Attachment)
ကာမ၊ ခႏၶာ၊ ဘ၀တို႔၌တပ္မက္ေသာ တဏွာႏွင့္ ဘ၀မရွိဟူေသာ ၀ါဒတို႔၌ စြဲလမ္းတက္မက္ေသာ တဏွာတို႔သည္ ဆင္းရဲျခင္းကို ျဖစ္ေစေသာ အေၾကာင္းသေဘာ အမွန္ျဖစ္သည္။
Craving for sensual pleasures, existence and for non-existence is the cause of renewed existence.
(၃) ထိုတဏွာခ်ဳပ္ျခင္းသည္ ဒုကၡခ်ဳပ္ၿငိမ္းေၾကာင္းအမွန္ - နိေျဂာဓသစၥာ (Suffering’s Cessation)
Cessation of suffering is the giving up, relinquishing of and nonreliance on the craving.
(၄) မဂၢင္ရွစ္ပါး အက်င့္တရားတို႔သည္ နိေရာဓသို႔ေရာက္ေၾကာင္းအမွန္ - မဂၢသစၥာ (Way to the Cessation of Suffering)
The Noble Eightfold Path is the way leading to the cessation of suffering.
မဂၢင္ရွစ္ပါး (The Noble Eightfold Path) ဆိုသည္မွာ…
(၁) သမၼာဒိ႒ိ - မွန္စြာသိျမင္မႈ (The Right Understanding)
အရွိကို အရွိအတိုင္းသိ၍ ငါစြဲေပ်ာက္သည့္အျမင္သည္ အျမင္မွန္အားလံုး၏ အေျခခံ ျဖစ္သည္။
(၂) သမၼာသကၤပၸ - မွန္စြာႀကံစည္မႈ (The Right Thinking)
ငါ့အတြက္ မႀကံ၊ ေကာင္းက်ဳိးသယ္ပိုးရန္၊ ဆင္းရဲသူတို႔အား ကူညီေစာင့္ေရွာက္ရန္ ႀကံစည္ျခင္းသည္ မွန္ေသာအႀကံ ျဖစ္ေပသည္။
(၃) သမၼာ၀ါစာ - မွန္စြာေျပာဆိုျခင္း (The Right Speech)
မွန္ကန္၊ ႐ိုးသား၊ ယဥ္ေက်း၍ ညီညြတ္မႈကိုအားေပးေသာ၊ အမ်ားလက္ခံႏိုင္ေသာစကားအား ေျပာျခင္းသည္ မွန္စြာေျပာျခင္း မည္ေပသည္။
(၄) သမၼာကမၼႏ ၱ- မွန္စြာလုပ္ေဆာင္ျခင္း (The Right Action)
သူတစ္ပါး၏ အသက္အိုးအိမ္အား ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း၊ သူတစ္ပါးႀကီးပြားတိုးတက္ေရးအား ျပဳျခင္း၊ ကိေလသာ ကာမဂုဏ္တို႔အား လူမႈက်င့္၀တ္တို႔ျဖင့္ စနစ္တက် ထိန္းသိမ္းထားျခင္းတို႔သည္ မွန္ကန္ေသာ ကိုယ္အမူအရာ ျဖစ္ေပသည္။
(၅) သမၼာအာဇီ၀ - မွန္စြာအသက္ေမြးျခင္း (The Right Livelihood)
သူ႔အသက္အား သတ္ျဖတ္ညႇင္းပန္းျခင္း၊ အဆိပ္လက္နက္၊ အသားစားသတၱ၀ါ၊ မူးယစ္ေဆး၀ါး၊ လူ (ျပည့္တန္ဆာ၊ ကၽြန္) အေရာင္းအ၀ယ္ျပဳျခင္းဟူေသာ မမွန္ကန္သည့္ အသက္ေမြးျခင္းမ်ားအား ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္းသည္ မွန္စြာအသက္ေမြးျခင္း မည္ပါသည္။
(၆) သမၼာ၀ါယာမ - မွန္စြာအားထုတ္ျခင္း (The Right Effort)
မျဖစ္ေသးသည့္ ကိေလသာမ်ားအား မျဖစ္လာေစရန္၊ ရွိေနေသာ ကိေလသာ အက်င့္ဆိုးမ်ားအား အႂကြင္းမဲ့ ပယ္ရွားႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစား အားထုတ္ျခင္းသည္ မွန္ေသာအားထုတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။
(၇) သမၼာသတိ - မွန္စြာမွတ္႐ႈျခင္း (The Right Mindfulness)
ကိေလသာရန္သူႏွင့္ ဒုစ႐ိုက္အက်င့္ဆိုးမ်ား ကိုယ္ႏႈတ္စိတ္အမႈအရာမ်ားသို႔ မ၀င္လာေစရန္ ကာကြယ္ေစာင့္ၾကည့္ထားျခင္းသည္ မွန္စြာ မွတ္႐ႈျခင္း ျဖစ္ေပသည္။
(၈) သမၼာသမာဓိ - မွန္စြာတည္ၾကည္ျခင္း (The Right Concentration)
ေတာေမ်ာက္ကဲ့သို႔ ပရမ္းပတာ ျပန္႔က်ဲေျပးလႊားေနသည့္စိတ္အား တည္ၿငိမ္ေစရန္ အာ႐ံုေကာင္းတစ္ခုအေပၚတြင္ စည္းကမ္းတက် ထိန္းထားႏိုင္ျခင္းသည္ မွန္ကန္စြာတည္ၾကည္ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။
သီလ၊ သမာဓိႏွင့္ ပညာဟူေသာ မဇၩိမပဋိပဒါအလယ္လမ္း၏ အႏွစ္သာရသံုးပါးႏွင့္ မဂၢင္ရွစ္ပါးတို႔အၾကား ဆက္စပ္ပံုမွာ
သမၼာဒိ႒ိႏွင့္ သမၼာသကၤပၸတို႔သည္ ပညာမည္ေပသည္။ သမၼ၀ါစာ၊ သမၼာကမၼႏၱႏွင့္ သမၼာအာဇီ၀တို႔သည္ သီလပင္ျဖစ္ကာ သမၼာ၀ါယာမ၊ သမၼာသတိႏွင့္ သမၼာသမာဓိတို႔သည္ သမာဓိတရားမ်ား ျဖစ္ပါသည္။
မဂၢင္ရွစ္ပါး မဂၢသစၥာသည္ သီလ၊ သမာဓိ၊ ပညာပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုအလယ္လမ္း အက်င့္ျမတ္အား က်င့္ႀကံျခင္းျဖင့္ ဒုကၡသစၥာအား ထိုးထြင္းသိျမင္၊ သမုဒယသစၥာအား ပယ္ရွား၍ နိေျဂာဓသစၥာသို႔ စိုက္ေရာက္ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ၾကမည္ ျဖစ္ပါသည္။
Source: http://stanley.iblogger.org/?cat=94&paged=2
Acknowledgment
The original author, Stanley, claimed that he also referred to the booklet which was distributed free-of-charge on the full-moon day of Waso at Shwedagon pagoda, Yangon.
The distributors were U Chit Khin, Daw Aye Aye Sein and their family, the owner of Yinmar Music Recording and Putet Journal.
Web Page Version of this Blog
Dear Readers,
If you may want to visit the webpage version of this blog,
Please go to
http://supremeenlightenment.webs.com/
Thank you for your strong support.
Tuesday, April 28, 2009
ဓမၼစၾကာ
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment